Vi må snakke om TikTok

LinkedIn icon
articleCreated with Sketch.6. mars 2023

Hvordan kan noe som er så morsomt og populært, være så skummelt?

social-media-marketing-digitally-generated-image-engagement.jpg_s=1024x1024&w=is&k=20&c=GnHfnIfMdTzbQsyX3SlxkEJvyHldpsX1aY1iJIWJzfw= (2).jpg

Artikkelen er skrevet av kommunikasjonsforeningen (Margrethe Zacho Haarde)

Jeg vil ikke si at TikTok er farlig, men det er på tide at vi begynner å snakke om hva det faktisk er for noe, og hvorfor det skiller seg fra amerikanske plattformer som Facebook og Instagram. 

Vebjørn Søndersrød er advokat og partner i advokatfirmaet Ræder. Du har kanskje lagt merke til ham tidligere, for han snakker jevnlig i mediene om GDPR og personvern. Vi har grepet fatt i ham for å spørre ham om ett spesifikt sosialt medium, nemlig det som vokser aller mest i Norge og andre deler av verden: TikTok. 

Destinasjon: Kina

TikTok har to milliarder brukere over hele verden og eies av det kinesiske selskapet ByteDance. TikTok er også dét sosiale mediet som i størst grad benyttes av mindreårige og unge voksne, men tiden da det utelukkende var en danse-app for fjortisjenter, den er forbi. I dag handler det om deling av kortvideoer i de fleste tenkelige sjangre.

– De er absolutt en medieplattform på offensiven. Mens konkurrenten Meta (Facebook og Instagram, journ.anm.) har kuttet  kostnader og stengt sitt kontor i Norge, har det kinesiske varemerket gått andre veien og bestemt seg for å åpne et norgeskontor, sier Sønderød.

Uskyldig nok er humor en av de viktigste parametrene for å slå igjennom på TikTok. Samtidig er TikTok et datainnsamlingsverktøy eid av kinesere slik at den kinesiske stat kan kreve å få utlevert data. 

– Bare for å ta det først: Hvorfor er det problematisk at det vi fortar oss på TikTok, havner i Kina?

– Kina er et av flere land i verden som etter alle solemerker ikke har den rettssikkerheten og det personvernet som vi er blitt enige om å kreve her i Norge. Det er god grunn til å regne med at kinesiske myndigheter kan etterspørre data fra TikTok, eller andre private selskaper, og få det utlevert hvis de ønsker.

Større enn vi fatter

Hva slags interesse kan Kina så ha av å bruke den enorme mengden av data TikTok samler inn fra hele verden? Det vet vi ikke, understreker Søndersrød, men han stiller noen interessante retoriske spørsmål.

– De fleste greier ikke å ta inn over seg hvilken enorm datamengde sosiale medier innsamler. Tech-gigantene sitter med et ubeskrivelig digert erfaringsgrunnlag, enorm maskinkraft og en datamengde det for oss er umulig å forutsi bruken av i fremtiden. Kan det for eksempel hende at lenkene du klikker på når du ser på matoppskrifter, lagt sammen med hvilke avisartikler du leser, hvor du bor, hvor du reiser på ferie, hvem du kjenner, hvor mye du er online, og så videre i det uendelige, kan, når dette igjen legges sammen med alt tech-gigantene vet om mennesker som likner på deg, kan forutsi hvilke varer du kommer til å ville kjøpe i fremtiden? Kan de vite at du kommer til å bli rammet av depresjon lenge før du merker symptomene? Og hvordan kan dette utnyttes kommersielt? Det vi vet i dag, er at tech-giganter kan regne ut hva du kommer til å stemme ved neste valg. Og vi vet at den informasjonen utnyttes for å påvirke valgresultater.

Har du tenkt på dette?

Det er tre spørsmål man bør ha stilt seg når det kommer til innsamling av persondata, mener Søndersrød:

  1. For det første: Felles for bruk av alle sosiale medier er at innsamling av persondata kan brukes til å lage personalisert markedsføring, og det er det de fleste sosiale medier tjener pengene sine på. Hva tenker du og din bedrift om det? Da GDPR ble lansert i 2018, handlet det om å få kontroll på amerikanske  techgiganters herjinger med våre europeiske personvernsrettigheter. Vi er kommet et godt stykke på vei med å regulere de amerikanske selskapene sånn at det passer med vårt lovverk. Men i forhold til Kina er det altså annerledes.
  2. Det andre spørsmålet vi bør stille oss, handler om etikk. Vil jeg eller vår bedrift støtte TikTok? På TikTok ligger det mye innhold som er i gråsonen, for eksempel barn som deler intime betroelser, helsedata, opplysninger om familieforhold og så videre. Bruker du TikTok, så er du med på å fore trollet.
  3. Det tredje vi bør snakke om, er personvernsloven. Loven er sånn, og dette er viktig for alle som bruker sosiale medier på vegne av eget selskap, at hvis du skal dele persondata utenfor EU, så er det din plikt å undersøke at det landet som mottar dataene, har de samme krav til personvern som vi har i Norge. Du kan dele data om deg selv, men hvis du legger ut innhold fra egen arbeidsplass, og altså data som angår andre mennesker, kan det bli problematisk. EU-domstolene er kommet på banen, heldigvis, og amerikanske selskap har vært nødt til å tilpasse seg det europeiske markedet. 

Snoking i telefonen

Grunnene til at det ble storm da justisminister Emilie Mehl tok i bruk TikTok, var at appen i en periode var installert på jobbtelefonen hennes.

– Et av problemene med TikTok er at vi ikke med sikkerhet vet hva tilstedeværelsen av en slik app kan bety for hvilken annen informasjon TikTok kan forsyne seg av fra dine enheter. 

– Å være statsråd er litt spesielt. Men hva hvis man ikke utveksler sensitivt innhold fra egen bedrift, bare artige videoer i markedsføringsøyemed?

– Det er ikke problematisk i seg selv, nødvendigvis. Men du skal være klar over at noen vil mene at det er ugreit å kjøpe markedsføringstjenester fra TikTok, fordi man da støtter en virksomhet som samler inn data som kan bli brukt på ulovlig vis. Du er med på å fore det trollet vi gjennom våre vedtatte personvernregler har sagt «nei takk» til å ha i vårt samfunn.

– På den andre siden er det relevant for bedrifter å være tilstede på en plattform som er verdens raskest voksende? 

– Helt enig! Akkurat som jeg mener at det er feil å nekte tenåringer å være på sosiale medier fordi det avskjærer dem fra viktig sosial omgang, så mener jeg at hver enkelt bedrift må vurdere sitt behov. Men de må vite at TikTok også får tilgang på data fra alle som velger å følge bedriften.  

– Det skulle vært en europeisk TikTok som fulgte våre standarder for personvern? 

– Enig, det har jeg sagt i mange år

Fakta TIKTOK

  • TikTok er et kinesisk sosialt nettverk der brukerne kan dele korte videoer.
  • Nettverket eies av det kinesiske selskapet ByteDance i Beijing, som ble startet i 2012 av Zhang Yiming.
  • TikTok ligner i stil på tidligere verktøy som Musical.ly og Vine. Dette er fordi ByteDance kjøpte Musical.ly i 2017 og brukte
    dataene, og verktøyene som ble samlet inn for å nå det amerikanske markedet.
  • TikTok er det sosiale mediet som vokser mest. 
  • Det har mer enn to milliarder brukere over hele verden.
  • I Norge har TikTok mer enn én million brukere.

______________________________________________

Har du spørsmål om GDPR og personvern, ta gjerne uforpliktende kontakt med Vebjørn under. 

Relaterte fagområder

Ønsker du våre oppdateringer?

Ja, takk!

Vi i Ræder brenner for faget vårt, og er levende opptatt av å dele kunnskap. Derfor vil vi oppdatere deg jevnlig med å sende siste faglige nytt samt invitasjoner til gratis seminarer. Fyll ut din kontaktinfo nedenfor og få tilsendt vårt nyhetsbrev.

Laster....