Varemerket - den viktigste verdien i bedriften din

LinkedIn icon

Selskaper som lykkes kommersielt, har ofte store verdier knyttet til varemerket. De fleste virksomheter bør beskytte sine varemerker for å sikre selskapets verdier - beskyttelse i en tidlig fase kan være en rimelig forsikring og investering, og kan gi store konkurransefortrinn senere. 

Bilde av trademark.jpg

Hva er et varemerke?

Et varemerke er et kjennetegn som brukes om en virksomhet og/eller produkter. Varemerker kan bestå av bokstaver, tall, ord, slagord, navn, logoer, figurer og bilder, emballasje, lyd, bevegelse eller kombinasjoner av disse.  Varemerker må ha særpreg og skille dine varer og tjenester fra andres.

 

Hvorfor bør man registrere et varemerke?

Ved å registrere varemerke får man en dokumentert enerett som:

  • sikrer selskapets verdier og har stor betydning for verdsettelsen av virksomheten, f.eks. ved salg av selskapet eller ved emisjon
  • identifiserer og sikrer rettigheter i franchise, salgs og lisensavtaler
  • gir deg muligheter til å utvikle varer og tjenester, oppnå større markedsandeler og gi deg kontroll over det kommersielle potensialet
  • sikrer at andre ikke bruker ditt kjennetegn
  • bidrar til å forebygge konflikt

 

Hva kan du registrere som varemerke?

  • Ordmerker –består av bokstaver og/eller tall
  • Figurmerker –består kun av en figur/et grafisk element
  • Kombinerte merker –består av bokstaver/tall/grafisk element
  • Slagord –består av en ordkombinasjon
  • Tredimensjonale merker, består av en vares form eller emballasje
  • Rene fargemerker –består av en eller flere farger
  • Lydmerker/Bevegelsesmerker –består av lyd og eller en bevegelse
  • Posisjonsmerker –er plassert på en bestemt måte på et produkt

Ikke alle kjennetegn kan registreres. Det er noen minstekrav som må oppfylles og det mest sentrale er at varemerket må ha «særpreg». Det vil si at det ikke kan beskrive de varene eller tjenestene merket skal registreres for. Videre må det være egnet til å skille virksomhetens varer og tjenester fra andres.

Hvilke varer og tjenester kan du registrere varemerker for?

Når man søker om et varemerke, må man angi hvilke varer og/eller tjenester merket skal gjelde for. Alle varer og tjenester er delt inn i 45 klasser, og man må velge hvor mange klasser man har behov for avhengig av hva varemerket skal brukes til. Som et eksempel: skal varemerket brukes av en virksomhet som både selger bilprodukter og leverer verkstedtjenester må merket registreres i minst 2 klasser.

Dersom varemerket blir registrert for de varene og tjenesten man har søkt om vil vernet gjelde disse – og lignende – varer og tjenester. Andre kan da registrere det samme varemerket for andre varer og tjenester.  

Hvorfor bruke advokat ved varemerkeregistrering?

Når man skal søke et varemerke registrert i Norge eller i andre land, er det mange fallgruver. Vi kan hjelpe deg med å vurdere om varemerket ditt kan registreres. Vi kan også hjelpe deg med å finne frem til hvilke merker du bør søke registrert, for hvilke varer og/tjenester og hvor i verden du bør søke.  Det kan ofte være kostbart å gjøre feil – bruk av en erfaren advokat i søknadsprosessen og i forvaltningen er en god forsikring og rimelig investering.  

Beskyttelse ved varemerkeregistrering

Dersom virksomheten har registrert varemerket sitt gir det er vern mot at andre kan ta i bruk like eller lignende varemerker, for like eller lignende varer/tjenester Virksomheten får en enerett som varer i 10 år, men som kan videreføres i ubegrenset antall nye perioder. Ved å ha et registrert vern, vil det være med på å hindre at den innsatsen som nedlegges blir snyltet på og misbrukt av andre.

 

Hva koster en varemerkesøknad?

  • Varemerkesøknad i Norge

5750 + mva (Advokatfirmaet Ræders grunnsalær)
+ 2900* (Patentstyrets offentlig avgift)

  • Varemerkesøknad i EU

5750 + mva (Advokatfirmaet Ræders grunnsalær)
+ fra EUR 850 (EUIPO offentlig avgift)

  • Varemerkesøknad internasjonalt

Etter avtale med Ræder

 Grunnsalæret dekker utarbeidelse og innlevering av søknaden og oversendelse av registreringsbevis, samt administrasjon i vårt varemerkesystem. Ved behov for oversettelser, forundersøkelser via Patentstyrer, rådgivning ved utarbeidelse av vare/tjeneste lister m.v vil ytterligere salær kunne påløpe. Vi tar alltid kontakt med deg før vi går i gang med en søknad for å avklare ditt konkrete behov og totale kostnader.  

Hvorfor velge Ræder?

Ræders advokater er dyktige og erfarne varemerkeadvokater og har jobbet med varemerker og andre rettighetsspørsmål i mange år. De er eksperter på norsk og europeisk varemerkerett samt praksis om varemerker, og er godt kjent med regelverk og praksis i resten av verden.  De bistår norske og internasjonale kunder i alle bransjer med å etablere, sikre og håndheve immaterielle rettigheter av alle slag.

Hos Ræder vil du i en varemerkesøknadsprosess få bistand, strategisk rådgivning og en helhetlig vurdering slik at du får riktig vern, for riktige varemerker i riktige land og dermed lykkes med din søknad.

 Vår bistand omfatter

  • utarbeidelse av varemerkesøknader,
  • etterfølgende søknadsprosesser overfor alle lands varemerkemyndigheter,
  • forvaltning av etablerte varemerkeregistreringer
  • håndheving av varemerkerettigheter.

 

Ønsker du en vurdering av en varemerkeregistrering eller ønsker du en vurdering av virksomhetens andre immaterielle eiendeler? 

Kontakt en av våre erfarne advokater!

Kontaktpersoner

Ønsker du våre oppdateringer?

Ja, takk!

Vi i Ræder brenner for faget vårt, og er levende opptatt av å dele kunnskap. Derfor vil vi oppdatere deg jevnlig med å sende siste faglige nytt samt invitasjoner til gratis seminarer. Fyll ut din kontaktinfo nedenfor og få tilsendt vårt nyhetsbrev.

Laster....