Registrering av varemerker

LinkedIn icon

Varemerker kan representere betydelige verdier for din virksomhet og beskyttelse i en tidlig fase kan være en rimelig forsikring og investering. Selskaper som lykkes kommersielt har ofte store verdier knyttet til varemerket.

bildeavlysbilde.jpg

En investering du bør vurdere å gjøre i år er å registrere din virksomhets varemerker. Det er rimelig, og det er en investering som er nesten garantert å stige i verdi. Det beste er at du selv kan påvirke hvor mye.
 

Hva er et varemerke? 

Varemerket er det kjennetegnet som dine kunder, leverandører, konkurrenter og andre kjenner virksomheten som. Hver gang din virksomhet selger en vare eller en tjeneste vil det påvirke verdien av varemerket, og dersom kundene er fornøyd vil varemerket styrke seg og verdien øke. Dette går rett på balansen til virksomheten.
 
Alle virksomheter legger ned mye innsats hver dag i å beholde kunder, skaffe nye kunder og eventuelt nye markeder. Varemerket vil over tid sørge for en viktig drahjelp i dette arbeidet.

Registrering av varemerker

Dersom virksomheten har registrert varemerket sitt gir det er vern mot at andre kan ta i bruk like eller lignende varemerker. Virksomheten får en enerett som varer i 10 år, men som kan videreføres i ubegrenset antall nye perioder. Ved å ha et registrert vern, vil det være med på å hindre at den innsatsen som nedlegges blir snyltet på og misbrukt av andre.
 
Ikke alle kjennetegn kan registreres. Det er noen minstekrav som må oppfylles og det mest sentrale er at varemerket må ha særpreg – det vil si at det ikke kan beskrive de varene eller tjenestene merket skal registreres for - og at det må være egnet til å skille virksomhetenes varer og tjenester fra andres. Dersom virksomhetens kjennetegn er på grensen til å ikke oppfylle disse vilkårene kan varemerket styrkes ved å tilføre et grafisk element.
 

Hvordan kan Ræder hjelpe deg? 

Ræder har advokater som har jobbet med varemerker og andre rettighetsspørsmål i mange år. Vi har svært god kompetanse på området, og vår erfaring er at de fleste virksomheter vil ha nytte av det sterke vernet et varemerke gir. Dette gjelder enten virksomheten er stor eller l liten og uansett hvilken bransje man er i.  I et konkurranseutsatt marked vil registrerte varemerker være et effektivt middel til å sikre at goodwill verdiene blir i virksomheten.
 
Ønsker du en vurdering av en varemerkeregistrering eller en vurdering av virksomhetens andre immaterielle eiendeler?  
 
 

Kontaktpersoner

Ønsker du våre oppdateringer?

Ja, takk!

Vi i Ræder brenner for faget vårt, og er levende opptatt av å dele kunnskap. Derfor vil vi oppdatere deg jevnlig med å sende siste faglige nytt samt invitasjoner til gratis seminarer. Fyll ut din kontaktinfo nedenfor og få tilsendt vårt nyhetsbrev.