Personvern og GDPR

Virksomheter må særlig være påpasselige med hvordan de behandler personopplysninger som de henter inn, lagrer og bruker, uansett om de benyttes til direkte markedsføring gjennom digitale kanaler eller til utvikling av nye forretningsmetoder, internettjenester og apper.
Reglene har betydning for utlevering av personopplysninger til utlandet og for arbeidsgivers lagring og tilgang til opplysninger om ansatte. Kameraovervåkning, adgangskontroll og sikkerhetstiltak er også omfattet.
Ræders advokater har bred erfaring med saker som behandles av Datatilsynet og med klagebehandling for Personvernnemnda, og er hyppig brukte foredragsholdere på fagområdet.
USAs president og EU-kommisjonen enige om prinsippene for nytt rammeverk for overføring av personopplysninger til USA. Ble "Schrems II"-problemet løst?

For norske bedrifter som bruker amerikanske skybaserte tjenester, noe de fleste av oss gjør, har GDPR og Schrems II-dommen vært en juridisk og risikomessig hode pine.USA og EU er nå er enige om prinsipper for et nytt rammeverk som skal gjøre det lovlig å overføre personopplysninger til USA. Hva skjer videre og hva betyr dette for norske bedrifters bruk av amerikanske tjenester?
Ny partner fra egne rekker

Det er med stolthet og glede vi kan meddele at Trygve M. Gravdahl er tatt opp som partner i Ræder med virkning fra 1. januar.
Ræder anerkjennes i WTR 1000

Denne uken ble World Trademark Review 1000: The World’s Leading Trademark Professionals publisert. IPR teamet anerkjennes for sin kompetanse i hele bredden av varemerkeretten fra prosedyre til portefølje og transaksjonsarbeid.
Ny lov om levering av digitale ytelser til forbrukere (digitalytelsesloven)

Loven er ment å styrke forbrukernes rettigheter, og det betyr nye plikter for virksomheter som tilbyr digitale ytelser til forbrukere.
Digital markedsføring i Norge i skvis mellom EU og USA

Med ett ble alt norske bedrifter gjør av digital markedsføring som involverer amerikanske servere, ulovlig. En avgjørelse i EU-domstolen er årsaken. Løsningen er i det blå.
Norge innfører forbud mot geoblokking

Geoblokking er en av de mange usynlige grensene som gjenstår i Europa. Dette ønsket EU å få en slutt på, og vedtok en forordning om geoblokking og diskriminering i det indre marked basert på bosted, etableringssted eller nasjonalitet (EU 2018/302). Reglene ble nylig behandlet i Stortinget og vil tre i kraft i Norge far 1. juli.
Kontaktpersoner
Vebjørn Søndersrød
Partner
+47 23 27 27 83+47 924 36 165vso@raeder.no
Relaterte artikler
- USAs president og EU-kommisjonen enige om prinsippene for nytt rammeverk for overføring av personopplysninger til USA. Ble "Schrems II"-problemet løst?
- Ræder anerkjennes i WTR 1000
- Personvern under korona, logging av opplysninger om ansatte
- Ny partner fra egne rekker
- Ny ekomlov med tilhørende ny (?) cookieregel
- GDPR for stiftelser
- Ny lov om levering av digitale ytelser til forbrukere (digitalytelsesloven)
- Digital markedsføring i Norge i skvis mellom EU og USA
- Norge innfører forbud mot geoblokking
- GDPR update
- Få orden på GDPR i din virksomhet
- Politiske partiers målretting av digitale budskap. Segmentering, profilering og GDPR - når er det lov?
- Google og Facebook. GDPR-«friskmelding» av kundelistematching
- Nettbutikk i lomma - juridiske utfordringer
- GDPR - erfaringene så langt
- GDPR - mindre nytt en de fleste tror
- GDPR: Annonsørforeningen krever avklaring fra Google
- Reisebransjen berøres sterkt av av ny personvernlovgivning
- Bruk av cookies på hjemmesiden
- Juridiske spørsmål tilknyttet dataangrep
- GDPR: Nye personvernregler innføres i mai 2018
- Personopplysninger: Privacy Shield tar over for Safe Harbour
Ønsker du våre oppdateringer?
Ja, takk!
Vi i Ræder brenner for faget vårt, og er levende opptatt av å dele kunnskap. Derfor vil vi oppdatere deg jevnlig med å sende siste faglige nytt samt invitasjoner til gratis seminarer. Fyll ut din kontaktinfo nedenfor og få tilsendt vårt nyhetsbrev.